Puzzle jsou oblíbenou hračkou nejen pro malé děti. Existují různé typy, materiály a úrovně obtížnosti a již kojenci mohou zkoumat jednoduché skládačky, které zahrnují skládání dvou dílků k sobě. Díky veliké škále puzzle s různými složitostmi, zůstávají pro děti výzvou, jak rostou.
Pro ty nejmenší andílky doporučujeme Montessori od značky MOYO, které obsahují minimální počet dílků. U nás na e-shopu máte také veliký výběr různých tvarů a materiálů. Je libo dřevěná skládačka? Tu máme! Svítící, maxi, netradiční tvary nebo dokonce 3D? Ty máme také!
Hra s puzzle je skvělý způsob pro rozvoj kognitivních a jemných motorických dovedností, ale časem rozvíjí i sociální, emocionální a jazykové dovednosti.
Existuje mnoho životních úkolů, které denně děláme a které se podobají hlavolamům. Například skládání předmětů do krabice nebo tašky se podobá skládání dílků puzzle.
Zde je 5 důvodů, proč je hra s puzzle důležitá:
Prostorová slovní zásoba
Když děti učíte skládat puzzle, používejte slova jako otočit, přetočit a obrátit. Děti se také učí slova jako nad, pod a vedle, když popisují polohu dílků puzzle vůči sobě.
Posloupnost
U některých skládaček (jako jsou například 3D puzzle) je důležité, v jakém pořadí se dílky skládají. Děti slyší a učí se pořadová čísla a slova, která označují pozici v posloupnosti, například první, druhý, třetí a poslední. Děti lze také povzbudit, aby převyprávěly pořadí, v jakém skládají dílky, a dále tak rozvíjely své chápání posloupnosti.
Řešení problémů
Děti se učí řešit problém, když skládají jednotlivé části do sebe. Možná se budou muset naučit odložit díl, který chtějí do skládačky vložit, a zároveň hledat díl, který se hodí na místo, které potřebují. Mohou se také naučit, že existuje více cest k dokončení skládačky, když skládají puzzle znovu a znovu. Pokud pracují na skládačkách s vrstevníky, popisují si také navzájem své strategie a společně řeší obtíže.
Dokončení úkolu a vytrvalost
Proces skládání puzzle má končí tehdy, když je puzzle vyřešeno. Děti se setkávají s frustrací, jestli se jim nedaří skládačku snadno vyřešit, a když tyto emoce překonají, těší se z úspěchu dokončení úkolu. Práce s těmito pocity pomáhá dětem rozvíjet vytrvalost a schopnost pokračovat i přes obtíže.
Jemná motorika a koordinace ruka-oko
Děti si při manipulaci s dílky skládačky zdokonalují jemnou motoriku a koordinaci rukou a očí, aby skládačku složily dohromady. Rozvíjejí si drobné svaly na rukou, které jim umožňují přesné uchopení a přesouvání dílků puzzle.
Doporučený počet dílků podle věku:
- Starší kojenci a batolata do 3 let – do 10 dílků
- Děti od 3-4 let - 24 dílků
- Děti od 5-8 let - 70 až 120 dílků
- Děti od 8 let - 250 dílků
- Děti od 9 let - 500 dílků
- Děti starší 10 let - 1000 a více dílků