Moyo Montessori Trinomická krychle
Trinomická krychle.Trinomická krychle.
Popis pomůcky:
-
smyslová a později matematická pomůcka (úvod do algebry)
-
27 barevných kostek, po složení krychle jsou všechny její strany stejně barevné
-
slouží k seznámení s trojrozměrnými tělesy, rozvoji logického myšlení, ke zdokonalení motorických dovedností, rozlišování barev a tvarů
-
velikost: 10 x 10 x 10 cm
Slovní zásoba:
-
krychle, kvádr, strana, roh, hrana, čtverec, výška, šířka, hloubka
-
+ barvy + tvary + orientace v prostoru (na sebe, nad/pod, vedle, vpravo, vlevo, nahoře, dole...)
Použití pomůcky:
-
Po umístění krabičky na kobereček sundejte víko a odklopte boční strany krabičky.
-
Všechny kostky resp. hranoly postupně po jednotlivých řadách vyskládejte na kobereček. Nyní se doporučuje kostky roztřídit podle barev a podle velikosti. První skupinu tvoří největší kostky, druhou menší a třetí nejmenší. To je nejjednodušší varianta pro opětovné sestavení krychle. (Těžší variantou je rozdělení všech kostek podle kritérií).
-
Na víku krabičky je znázorněno správné pořadí kostek. Začíná se největší jednobarevnou (červenou) kostkou, kterou položíte do rohu krabičky. Nyní vyberete velkou černou kostku s červenými bočními plochami a přiložíte k červené kostce tak, aby se červené plochy dotýkaly (můžete říci „červená k červené“). Druhou velkou černo-červenou kostku přiložte k druhé straně červené kostky. Do vzniklého rohu vložte černo-modrou kostku tak, aby se černé plochy dotýkaly a modrá byla nahoře. Nyní přiložte užší černo-červené kostky k červeným plochám vpravo a vlevo. Dále pokračujte s černými kostkami („černá k černé“) a do vzniklé otvoru vložte černo-žlutou kostku. Žlutá strana je nahoře. První řada je hotová. Pohlazením zkontrolujte, zda jsou všechny kostky stejně vysoké.
-
Nejsnazší je skládat krychli přímo na víku, tj. na předloze. Děti tak lépe pochopí „červená k červené“, „modrá k modré“, „černá k černé“, „žlutá k žluté“. První řada pak tvoří předlohu pro druhou.
-
Druhou řadu začneme opět černo-červenou kostkou, k jejímž stranám přiložíme větší černo-modré kostky opět dle pravidla „barva k barvě“. Do vzniklého rohu vložíme modrou kostku. Poté dvě menší černo-modré kostky. Následně dvě černé kostky. Roh tvoří černo-žlutá kostka („černá na černou“ a „žlutá na žlutou“).
-
Stejně postupujeme i u třetí řady. (Existuje i jiná varianta stavění trinomické krychle, kdy se každá řada začíná stavět vždy od jednobarevné kostky.)
-
Pokud nestavíte krychli na víku, můžete nyní porovnat, zda hotová krychle odpovídá vzoru na víku. Všechny strany krychle jsou stejně barevné.
-
Tuto práci s trinomickou krychlí zvládají děti cca od 3,5 - 4 let.
Další varianty:
-
stavění krychle na víku (popsáno výše)
-
stavění krychle podle vzoru v krabici
-
stavění krychle podle vzoru mimo krabici
-
stavění krychle bez vzoru mimo krabici
Až později se tato pomůcka používá pro vysvětlení vzorce (a + b + c)3
Materiály:
Krabice obsahující dvacet sedm dřevěných kostek:
-
jedna červená kostka
-
jedna modrá kostka
-
jedna žlutá kostka
-
šest červených a černých hranolů
-
šest modrých a černých hranolů
-
šest žlutých a černých hranolů
-
šest celočerných hranolů.
Když jsou tyto hranoly uspořádány, tvoří krychli, která je obsažena v krabici se dvěma stranami, které se otevírají a odhalují barevný vzor stran krychle. Víko krabice má barevný vzor, který je na něm obsažen.
Příprava:
Algebraický výraz: (a + b + c) 3 = (a + b + c)(a + b + c)(a + b + c) = a 3 +3a 2 b+3ab 2 +6abc+3a 2 c+ 3ac 2 +b 3 +3b 2 c+3bc 2 +c 3
Dítě rozebere kostku počínaje c 3 a rozloží dílky podle obrázku podle vzorce.
Dítě rekonstruuje krychli, spojuje červené, černé a modré tváře, počínaje 3 .
První vrstva binomické krychle: (představuje a 3 +2a 2 b+ab 2 +2a 2 c+2abc+ac 2 ).
Druhá vrstva trinomické krychle: (představuje a 2 b+2ab 2 +2abc+b 3 +2b 2 c+bc 2 )
Třetí vrstva trinomické krychle: (představuje a 2 c+2abc+2ac 2 +b 2 c+2bc 2 +c 3)
Prezentace:
-
Vyzvěte dítě, aby pracovalo s „trojčlennou krychlí“.
-
Ukažte dítěti, kde se na poličce nachází trojčlenná krychle.
-
Když dítě vybere materiál, začněte třetím krokem po pojmenování materiálu pro dítě.
-
Uveďte postup přenášení materiálu: Položte jednu ruku na každou stranu krabice.
-
Umístěte krabici na stůl nebo koberec do levého horního rohu
-
Odstraňte víko a umístěte jej za krabici.
-
Naznačte vzor na víku a na vršku kostky hranolů.
-
Řekněte: "Postavím kostku na víko."
-
Otevřete obě strany krabice.
-
Naznačte vzor na dvou stranách a na horní straně hranolů.
-
Vyjměte hranoly z krabice, začněte horní vrstvou.
-
Začněte napravo se žlutou krychlí, pak k dalšímu hranolu nalevo, který je žlutý a černý, a pak k žlutému a černému hranolu nalevo.
-
Pokračujte ve stejném pořadí, pohybujte se zprava doleva, odstraňte všechny hranoly na horní vrstvě a postavte víko horní vrstvy.
-
Stejným způsobem odstraňte druhou a třetí vrstvu hranolů a postavte na víko.
-
Znovu postavte kostku v krabici, začněte červenou kostkou a postupujte zleva doprava, jak se staví spodní vrstva.
-
Pokračujte se střední a horní vrstvou stejným způsobem.
-
Ukazováčkem označte mapování „obličejů“ stejné barvy.
-
Po dokončení si všimněte vzoru stran a horní vrstvy kostky.
-
Zavřete obě strany krabice.
-
Nasaďte víko na krabici.
-
Vraťte materiál do police způsobem popsaným v #3.
Kontrola chyb:
-
Hranoly se do krabice vejdou pouze při správném umístění.
Účel:
-
Rozvoj zrakového vnímání tvaru.
-
Rozvoj koncentrace, pořádku, koordinace a samostatnosti.
-
Rozvoj ocenění krásy formy ve třech dimenzích.
-
Reaguje na citlivou potřebu pořádku u dítěte.
-
Příprava algebraických pojmů obsažených v trinomické větě.
Trinomial cube
Montessori - Sensorial - Visual Sense - Trinomial Cube
Podívejte se také
Goki Dřevěná káča III
Klasická hračka na cvičení šikovnosti i ukrácení dlouhé chvíle. Pestře barevná káča zaujme nejen děti. Tato káča je …
Toys for Life Učíme se hodiny
Dřevěné hodiny k učení se určování času.
Goki Hračka do ruky - Medvěd - přírodní
Dřevěná hračka do ruky s motivem medvídka zaujme všechna malá miminka, která se již zajímají o svět kolem sebe.
Bino Dřevěná balanční hra - Kaktus
Skládáním kaktusových výhonků může dítě rozvíjet soustředění a motorické i poznávací dovednosti.